ملایر فردایی دیگر....

انسان برای موفقیت در زندگانی باید بتواند در چهار زمینه استاد شود: مناسبات، تدارکات، نگرش و رهبری

انسان برای موفقیت در زندگانی باید بتواند در چهار زمینه استاد شود: مناسبات، تدارکات، نگرش و رهبری

ملایر فردایی دیگر....

https://t.me/armanshahrr

۱۹ مطلب در آذر ۱۳۹۵ ثبت شده است

جشن یلدا آیینی است مردمی ،اما از آنجا که این جشن در شمار جشن های بنیادین و رسمی مانند نوروز ومهرگان وسده نبوده
 آن چه از شب یلدا در سخن پارسی بازتابی گسترده یافته است کارکردی زیبایی شناختی آن است. از آن جا که این شب ،درازترین شب سال است و در پی آن تیره ترین شب،نماد بلندی وتیرگی است.

در جشن و آیین شب یلدا هنجار و رسم و راه بر آن بوده وچنین هست که خانواده ها گرد هم می آیند و راه فال زدن با دیوان حافظ یا خواندن یا مشاعره در این شب بیشتر روایی داشته است

شب یلدا شب زادمان مهر است و مهر در تاریخ و فرهنگ ایران با خورشید پیوند گرفته ودرهم آمیخته است. نیاز به دمیدن خورشید ودمیدن در این شب نیازی پرشور شمرده می شده است.
ایرانیان دلبسته خورشید و روشنایی و روز ،خود را شایسته می دانستند که هنگام دمیدن خورشید بیدار باشند.
آجیل این شب در کنار شعر ،یکی از نمادهای بایسته در خوان این شب است.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آذر ۹۵ ، ۱۴:۳۴
سحر ولی زاده

در مورد هویت شهری باید گفت که چون “شهر” خود پدیده‌ای چند وجهی و سیستمی است که از زیرسیستم‌های مختلفی تشکیل شده است، هویت ناشی از آن (هویت شهری) نیز باید هم در معنای عام آن و هم متکی بر عناصر ساختاری متشکله آن، تعریف شود. از طرف دیگر چون هویت بازنمود ذهنی از پدیده عینی است لذا هویت هر پدیده از دو جزء اساسی عینی و ذهنی تشکیل می‌شود. لیکن زمانی می‌توان برای شیئی یا پدیده هویت قایل شد که آن عامل عینی باعث بروز برانگیختگی (بازنمود) ذهنی مشابه در ذهن گروه معینی شود. بنابراین می‌توان هویت را بازنمود ذهنی مشابه پدیده عینی از سوی گروه معینی دانست. این گروه می‌تواند ساکنین یک محله یا یک شهر باشد، تا کل مردم یک کشور، و در مراتبی، تا جامعه بشری را می‌تواند شامل شود. میزان شمولیت و گستردگی “گروه” به مقیاس و حوزه اثرگذاری پدیده مفروض باز می‌گردد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ آذر ۹۵ ، ۱۸:۴۰
سحر ولی زاده

براساس آماری که سازمان‌های جهانی اعلام کرده‌اند در حال حاضر به‌طور متوسط از هر هفت نفر جمعیت کره زمین یک نفر حاشیه‌نشین است که این آمار در کشورهای در حال توسعه یک نفر به ازای هر سه نفر را نشان می‌دهد. تاکنون پیش‌بینی‌های زیادی درباره میزان افراد حاشیه‌نشین در دهه‌های آینده صورت گرفته است.

برخی از این پیش‌بینی‌ها تعداد افرادی را که تا سال ۲۰۲۰ به‌عنوان حاشیه‌نشین معرفی می‌شوند ۱۴۰۰ میلیون نفر اعلام کرده است که از این میزان ۱۳۵۵ میلیون نفر آن در کشورهای در حال توسعه و پنج میلیون نفر آن در کشورهای توسعه یافته خواهد بود. برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد نیز با توجه به رشد جمعیت در سراسر جهان، جمعیت حاشیه‌نشینان در سال ۲۰۳۰ را حدود دو میلیارد نفر پیش‌بینی کرده است. در ایران نیز وضعیت حاشیه‌نشینان همگام با آمار‌های جهانی در حال رشد است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ آذر ۹۵ ، ۱۸:۰۰
سحر ولی زاده

مهرداد درویش پور با اشاره به اینکه پدیده حاشیه نشینی اصولا ناشی از رشد جامعه سرمایه داری و به ویژه سرمایه‌داری پیرامونی است می‌گوید: «سرمایه داری بر یک رشد ناموزون استوار است و این به معنای آن است که بخش‌های مختلف اقتصاد، بر مبنای سود آوری و نه بر مبنای نیازهای جامعه توسعه پیدا می‌کنند و این باعث تمرکز و گسترش چه در حوزه صنعتی و چه در حوزه امکانات اجتماعی در شهرهای بزرگ‌تر که از بازار پر رونق تری برخوردار است می شود. به این معنی در نظریه ای که حاشیه نشینی را صرفا با  رشد ناموزون سرمایه‌داری توضیح میدهد، به گونه‌ای «خودکار»  بخش‌هایی از جامعه پیشرفته‌تر  شده و بخش‌های دیگر کمتر پیشرفته می کنند. به عبارت دقیق‌تر شهرهای بزرگ به مراکزی صعنتی تبدیل می‌شوند که شکاف بین شهرهای کوچک و روستاها با آن بیشتر و بیشتر می‌شود.»

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ آذر ۹۵ ، ۱۷:۵۸
سحر ولی زاده
ناصر اصغری، فعال کارگری در این خصوص به خودنویس می گوید:«حاشیه نشینان بیشتر از قشر کارگر و فقیرتر جامعه هستند. این جمعیت میلیونی به کارهایی که در فرهنگ عامه کارهای "پست" به حساب می آیند و رو آوری به آنها با چشم تحقیر نگریسته می شود، مشغول به کار هستند. جمع آوری زباله با درآمدی بسیار ناچیز و آشغال‌هایی که قابل بازیافت هستند. کارهای کاذب مثل واکس زنی، گل فروشی سر چهارراه‌ها، فروش اجناس بدون مجوز در کنار خیابان‌ها یعنی دست فروشی و کارهای دیگر از این نوع. کارهایی که ساعات شروع و پایان آنها به درآمد کافی برای خرید لقمه نانی وابسته است!»

اگر آمار نه چندان معتبر بیش از ۱۰ میلیون کارگر در ایران را مد نظر قرار دهیم، اگر هر فرد را سرپرست یک خانواده حداقل ۳ نفره حساب کنیم، به جمعیتی حدود ۳۰ میلیون نفر خواهیم رسید که بر اساس آمارهای ذکر شده، با یک حساب سر انگشتی می‌توان گفت بیش از نیمی از جمعیت کارگری ایران در حاشیه شهرها و زاغه‌ها زندگی می‌کنند.

منصور ترکاشوند، کارگری که خود از نزدیک شاهد زندگی حشیه نشینان است می‌گوید:«زاغه نشینان هر کارى مى‌کنند و عملا هیچ حقوق تعریف شده‌ای ندارند، زندگى مشخصى ندارند، معلوم نیست زندگی‌شان چگونه مى‌چرخد. کارگرى، جمع آورى زباله‌های قابل بازیافت، حمل مواد مخدر براى صاحبان آن، فروش گل و روزنامه سر چهار راهها... مشاغلى که شخصیت انسان را له مى‌کنند.»

مهرداد درویش پور جامعه شناس اما شرایط تبعیض آمیز در استان‌های مختلف ایران را برای مهاجرت کم تاثیر نمی‌داند و می‌گوید: «در ایران بسیاری از گروهای تحت ستم  در مناطقی نظیر کردستان، سیستان و بلوچستان  و مناطق فقیرتر آذربایجان به شهرها و مناطق بزرگتر مهاجرت می‌کنند و این نه فقط به‌خاطر شکاف طبقاتی و مدیریت غلط اقتصادی بلکه به‌خاطر تبعیض اتنیکی هم که وجود داشت، این گروه‌ها محروم تر و از شرایط به‌مراتب سخت‌تری برخوردار بودند. این واقعیت همچنان بر سرجای خود باقی است و به این معنی حاشیه نشینی در ایران یک رنگ اتنیکی هم به خود دارد.»

درویش پور در ادامه تاکید می کند این تبعیض در مورد مهاجران افغان تبار مصداق بیشتری پیدا می‌کند و شدت و حدت آن بیشتر از شهروندان ایرانی تبار است.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ آذر ۹۵ ، ۱۷:۵۶
سحر ولی زاده

بر اساس آخرین گزارش منتشر شده از سوی بانک مرکزی در تابستان امسال، افزایش نرخ تورم به نفع ۲۰ درصد از جامعه که دارای درآمد بیشتری هستند، عمل کرده و علاوه‌بر این، افزایش نرخ بیکاری نیز به افزایش نابرابری درآمدی منجر شده، به‌گونه‌ای که با افزایش بیکاری، درآمد متعلق به گروه کم‌درآمد جامعه به گروه پردرآمد انتقال یافته است. به گزارش این تحقیق، عدم وجود فرصت‌های مناسب برای عرضه نیروی کار تاثیر بسزایی در کشاندن افراد به ورطه فقر و محرومیت و گسترش نابرابری داشته است.

نشریه رسمی وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز در تیرماه امسال اعلام کرده بود: «بررسی‌هایی که وزارت مسکن و شهرسازی برای اجرای طرح‌های مسکن انجام داده، ‌نشان می‌دهد قدرت اقتصادی خانواده‌ها طی دوره نخست اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها ۲۵ درصد کاهش داشته است.حتی پیش از این از هر صد خانواده‌ای که وارد بازار مسکن می‌شدند، حداقل ۶۰ خانوار به سمت مسکن ملکی می‌رفتند ولی همین عدد در حال حاضر به ۶۵ خانوار رسیده که به سمت مسکن اجاره‌ای می‌روند».

به این ترتیب با احتساب ۲/۵ تا ۳ میلیون تومان خط فقر، تقریبا تمامی جمعیت کارگری کشور که حقوق ماهانه‌اش یک پنجم این میزان است، حتی از خط فقر نیز پایین‌تر ارزیابی می‌شوند. با چنین میزان درآمدی، حتی اجاره نشینی نیز امکان پذیر نیست و بنابراین جمعیت کارگری نیز به سوی حاشیه‌نشینی و زاغه نشینی سوق داده می‌شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ آذر ۹۵ ، ۱۷:۵۴
سحر ولی زاده

حاشیه نشینی در ایران را می توان به سه دوره تاریخی تقسیم کرد: دوره اول مربوط به قبل از اصلاحات ارضی است که مهاجرت از روستاها به شهرها هر چند به کندی، اما آغاز می شود. دوره دوم از اوایل دهه ۱۳۴۰ به تدریج با آغاز برنامه های مربوط به تقسیم زمین و مشکلاتی که بر اثـر دگرگون شدن نظام سنتی روستاها پدید آمد، آغاز می شود. دوره سـوم؛ را بـا نـام دوره انفجاری می‌خوانند. از اواخر سال ۱۳۴۹ آغاز شده و تا اواخر سال ۱۳۵۶ و اوایل سال ۱۳۵۷ ادامه یافت. در دوره انقلاب ۵۷، جنبش‌های حاشیه نشینان مخصوصا در تهران به تنهایی نقش بزرگی در به سرانجام رسیدن انقلاب داشتند. هر چند با شروع سرکوبهای گسترده سیاسی و اجتماعی، آنها نیز از رسیدن به اهداف و خواسته‌های خود بازماندند.

تا پایان سال ۱۳۵۹ حداقل ۱ میلیون نفر در حاشیه شهر تهران زندگی می‌کردند که آصف بیات در کتاب «سیاست‌های خیابانی» با اشاره به آمار سرشماری تهران در سال ۵۹ تاکید می‌کند اگر سکونتگاه‌های خودسرانه ایجاد شده در مناطق ورامین، قرچک و شهریار را هم اضافه کنیم، تقریبا ۱۵٪ جمعیت تهران در آن سال‌ها حاشیه نشین بودند و در مناطقی چون حلبی آبادها و زورآبادها که تا اواخر دهه ۶۰ نیز بعضا وجود داشتند، زندگی می‌کردند.

هم اکنون نیز در شهر تهران شهرک‌های متعددی در منطقه ١٦ و مناطق حاشیه‌ای در پاکدشت، قیام‌دشت، احمدآباد، حسن‌آباد، خلیج، بادامک و رامینک وجود دارد و تعداد افراد ساکن در آنها روزبه‌روز افزایش می‌یابد. امروزه، زاهدان، مشهد، اردبیل، سنندج، همدان، یزد، خرم آباد، قصر شیرین، زنجان، تبریز و کرج و بیش از ۴۰ شهر دیگر ایران جزو شهرهایی شده‌اند که تعداد حاشیه‌نشینان آنها روزبه‌روز درحال افزایش است. ناگفته نماند که حاشیه نشینان علاوه بر محدودیت‌های گسترده امکانات و شرایط زیست، هر از چند گاهی با یورش ماموران نیروی انتظامی و شهرداری برای تخریب خانه‌های خود نیز مواجه می‌شوند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ آذر ۹۵ ، ۱۷:۵۳
سحر ولی زاده
درحال حاضر ١١‌میلیون حاشیه‌نشین در ایران زندگی می‌کنند: «یک کار مطالعاتی درباره حاشیه‌نشینی ۷۷ شهر کشور انجام شده است، کار مطالعاتی ۱۴ شهر دیگر کشور نیز در دستورکار قرار دارد و با اتمام کار مطالعات ۱۴ شهر باقی‌مانده پیش‌بینی می‌شود جمعیت حاشیه‌نشین کشور به ۱۱‌میلیون نفر برسد. ساکنان این مناطق حاشیه شهرها از تأسیسات و خدمات شهری مناسب بی‌بهره‌اند.»
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ آذر ۹۵ ، ۱۷:۵۰
سحر ولی زاده

 

مقدمه :

پدیده حاشیه نشینی به مفهوم امروزین آن در کشورهای پیشرفته جهان بوجود آمده و با صدور برنامه های اقتصادی اینگونه کشورها تحت عنوان برنامه های رشد و توسعه در کشورهای جهان سوم گسترش یافت .

پیامد رشد صنعتی کشورهای غربی بروز مسائل و مشکلات اجتماعی فراوان بود که یکی از آنها حاشیه نشینی است که حتی امروزه این کشورها علی رغم برخورداری از رشد و توسعه فراوان هنوز قادر به چاره اندیشی برای حل این معضل نمی باشد و مشکل حاشیه نشینی هنوز هم به صورت مناطقی مشخص در گوشه و کنار شهرهای بزرگ این کشورها دیده می شود که محله هالم نیویورک یکی از معروفترین اینگونه مناطق می باشد ( زاهد زاهدانی ، سید سعید 1369) .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ آذر ۹۵ ، ۱۸:۲۳
سحر ولی زاده

"سحر ولی زاده"
 به پیامبری ایمان آوردم که ارمغانش برایم رحمت و بخشندگی بود ،به پیامبری ایمان آوردم که راه رفتنش  در کوچه های نامهربان مکه و مدینه مهربانی میبخشید ،به پیامبری ایمان آوردم که نه گردنی زد نه زنی را به اسیری درآورد برای دینش ...
چه بر سر من آمد که اینگونه  تماشاگر شده ام برای نامهربانی ها و گاه همراهی ،بی هیچ احساس شرم و گناهی؟؟؟
برای تولدش ،برای رسالتش، نقل و نبات میبخشم به دیگران،دیگرانی که اگر خواستار کمکی از من باشند کمکی برایشان نخواهم بود ...
نشسته ام به نظاره برای سختی زندگی نزدیک ترین کسانم حتی در این شهر کوچک که کافی است سر بچرخانم تا به راحتی ببینم استیصال به تمام معنایشان را در روزگاران حالا...دیگر بماند که همین نظاره خودم تقیه ام چه دارد بر سر امت محمد می آورد در کمی دورتر ...
مردم  همسایه ی این روزهای من به چه کارش می آید شیرینی و نقل و نبات تولد پیامبرش،  وقتی نانی بر سر سفره ندارد وقتی سقف سالم بی چکه ندارد؟؟؟ وقتی فردای روشنی برای فقط گذران روزمرگی اش ندارد؟؟؟
محمد مهربان دینم!!!
   به من حال خوب ببخش فقط زمانی که لبخند رضایتی ببینم در کنار امتت و حال بد ببخش در روزگارانی که فریاد امتت را میشنوم از سر نیاز .
          

         "مهربانیت را دوباره به امتت ببخش برای در کنار هم زیستن"

                                                                      سحر ولی زاده ۲۶ آذر ماه ۹۵
                                          سالروز تولد پیامبر مهربانی ها

کلیپی زیبا در مدح حضرت محمد(ص)
حجم: 13.4 مگابایت

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ آذر ۹۵ ، ۱۸:۰۷
سحر ولی زاده